Udfordring:

Jysk er en international forretning, som er dybt afhængig af den medarbejderstab, de har i ryggen. Derfor er det vigtigt, at de får så mange gode ansøgninger som muligt, hver gang de søger nye medarbejdere. Det gælder også, når der er tale om elever. Jysk har sin egen elevuddannelse og vil gerne tiltrække motiverede og hårdtarbejdende elever. De skal have kendskab til uddannelsens kvalitet og til, at den giver en god start på karrieren i detailbranchen. Jysk ønskede også at fastholde de mange dygtige, unge medarbejdere efter elevuddannelsen, og derfor skulle karriereperspektivet skinne igennem til de kommende elever. Det var vores opgave at sprede budskabet om den gode elevuddannelse, så de 120 ledige pladser på uddannelsen blev besat af elever af højeste kvalitet.

Resultat:

Vi kom igennem til pressen ved at bruge tidligere elevers erfaringer og citater fra Lars Larsen og uddannelseslederen. Mediedækningen strakte sig fra lokalaviser i Nordjylland, Østjylland og Vestsjælland til radioindslag i Storkøbenhavn. Jysk nåede sit mål om 3.000 ansøgninger. Og året efter blev én af de 120, der slap igennem nåleøjet, kåret til årets elev til Detailhandelens Fagprøvepris. Og det vidner om kvaliteten af uddannelsen.

Løsning:

Jysk havde sat et mål på 3.000 ansøgninger. Jo flere ansøgninger, jo større mulighed for at vælge de bedste talenter. Jysk havde selv udviklet materialet til kampagner på hjemmeside, sociale medier og lignende, og vores opgave var at stå for klassisk PR. Vi gik til opgaven fast besluttede på, at PR-løsningen skulle være en integreret del af den store kampagne.

Vores løsning til Jysks PR-kampagne var en række historier med Lars Larsen i fokus. Vinklen var, at Lars Larsens søgte nye talenter. Materialet blev tilpasset lokalt, så der altid stod hvilken by, der søgte hvor mange elever. Det var vigtigt for at skabe identifikation, relevans og nyhedsværdi for de enkelte lokale medier. Indsatsen passede til kampagnens hovedbudskab, som var, at en elevuddannelse giver en god start på karrieren. Vores indsats understregede, at der er mulighed for at komme helt i top ved at være en del af Jysk. Brugen af Lars Larsen gjorde det også tydeligt, at elever er vigtige for Jysk, fordi hele værdikæden er afhængige af, at de dygtigste unge står klar til at understøtte forretningen.